Smekke-laboratoriet

Mini sikler veeeeeldig mye for tiden, så det var på tide med noen siklesmekker...
Jeg har bare laget fire smekker før (da storebror var mini), så her prøvde jeg litt av hvert i både materialer og fasonger. Disse er sydd med 3-tråders overlock søm (bred).
Forsidene: De stripete stoffene er gjenbruksstoffer (interlock), hunder og biler er jersey og den mørkerøde er bambusvelour. I bruk synes jeg jersey kan bli litt tynn og interlock funker bedre til å suge opp fukt, men de skal jo også pynte litt... Velorsmekke er ikke prøvd (den passer til omslagsvesten jeg sydde for en stund siden og skal brukes i 60-års selskap).


Baksidene: Jeg hadde en 20 cm bred stripe brun vinterfrottee fra en lykkepose og den var jo perfekt til å bruke som bakside på de fleste av disse. Den hvite med blå striper har fårr bakside i en PUL rest og veloursmekka har ull på baksiden.


Fasongen varierer litt siden den er tilpasset stoffet jeg sydde i. Vinterfrotteen var ikke bred nok for å kunne klippe slik at sidene går oppover, så det ble trekanter med ulik bredde og spiss klipt på frihånd (brettet i midten slik at de skulle bli symmetriske). Fremsidestoffene er litt bredere enn baksidene.



Synes trekantene er minst like fine på som den typiske siklesmekkefasongen, det blir litt mer bandana-style og litt mer storgutt.
Så ble det spisesmekke laget av PUL-rester fra Myllymuksut. Den har strikk nederst i armene og ribb øverst. Ribben fortsetter som knytebånd bak. Inspirasjonen til mønstret er tatt fra kjøpt spisesmekke.

 Og tre siklesmekker til. Litt mer runde denne gangen. To med flanell på fleece og en med økologisk interlock på velour - sommervarianten.

Kommentarer

Populære innlegg