Ny oppdagelse: pasta med søtpotet og pak choy

På tide å dele noe annet enn håndarbeid: god mat!


Det er ikke alltid jeg har en plan når jeg handler mat og nå fant jeg altså pak choy (en asiatisk kålsort som likner litt på kinakål, men smaker bedre) i matbutikken her for allerførste gang! Så den måtte jo bare få være med hjem. Og søtpotet er jo godt... Kanskje det kunne være godt i lag?

For et par uker siden hadde jeg sett en oppskrift på pasta med søtpotet og sprøstekt grønnkål hos how sweet it is. Kanskje jeg bare kunne bruke pak choy i stedet for grønnkål? Så der var pastaen på plass i retten.

Men jeg syntes kombinasjonen trengte noe mer krydder enn bare hvitløk og løk... Jeg har en oppskrift på søtpotetsuppe med peanøtter som er veldig god, så hvorfor ikke ha i litt peanøttsmør? Og da noen krydder til som også puttes inn i sataysaus.

Etterpå... bildet sier vel alt.
Resultatet var så godt at vi spiste det to ganger på rad (hvem vet når de får pak choy neste gang...) og da må oppskriften jo bare gjøres kjent for verdenen:

Dette trenger du til 3-4 porsjoner:
500g nudler eller spaghetti
1 stor pak choy, kuttet i strimler
3 middels store søtpotet, i veldig tynne skiver (så tynne som du får til)
1 løk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
2-3 ss peanøttsmør
1 ts malt spisskummen
1 ts malt koriander
1/2 ts chilipulver
4 ss sojasaus
1/8 l vann
sesamolje

Så gjør du dette:
- Brun løk, hvitløk og søtpotetskivene i litt olje på middels til sterk varme.
- Ha i vann, sojasaus, chili, koriander og spisskummen. Sku ned varmen og kok med lokk på til potetene er myke. Du må eventuelt ha i mer vann etter hvert slik at det ikke blir tørt. Det skal ha konsistensen av en tykk saus.
- Kok nudlene i mellomtiden.
- Putt peanøttsmørr og litt mer vann i sausen, rør til peanøttsmøret har løst seg opp.
- Ha i pak choy, rør og sett på lokk igjen. Kok i 2-3 minutter til. Pak choy stilkene skal fortsatt være litt sprø.
- Smak til med sojasaus og server.

Versjon til småtroll:
Kok pastaen uten salt og kok noen søtpoteter, pak choy og brokkoli (gjerne med litt koriander og spisskummen) i en kjele ved siden av.

Nam, nam!

Kommentarer

  1. Lar meg sjarmere i senk av det spisende småtrollet! Herlig! Nyt tida!

    Ønsker deg ei ny, fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg