Little Heartbreaker Pants...

... or what's left of the pattern

front
back
detail: button hole elastic in the back

Så her er de: bryllypsantrekksbuksene, Little Heartbreaker Pants (i hvertfall litt). Jeg ville bruke de samme stoffene som i vesten, så det ble skjortearmene til bukseben.  Derfor måtte jeg avvike fra mønstret i en del punkter:

So here they are: wedding-suit-trousers, Little Heartbreaker Pants (a little bit, anyway). I wanted to use the same fabrics I had used in the wedding vest, so I used the shirt sleeves to make the trousers. Therefore I had to alter the pattern in a number of ways:

Skjære til:
Det som skulle bli beinet var jo allerede sydd sammen, så det eneste som måtte klippes var buen i skrittet og den øverste kanten. Jeg kortet litt inn på lengden siden 12-18 mnd er litt stort til lille 11mnd gammle Mini.
Jeg tegnet buen fra bakstykket inn på den ene siden og buen på forstykket på den andre, slik at de møttes ved spissen. Så tegnet jeg overkanten slik at det ble en rett linje mellom høyden midt bak og midt foran.

Cutting: 
Since I used the shirt sleeves for legs, I only had to cut the crotch line and the upper edge. I shortened the trousers a bit sinxe size 12-18 months is a little too big for little 11 months old Mini.
So I placed the pattern pieces on the shirt sleeve and drew the back crotch line on one and the one for the front on the other side so they wouldmeet at the bottom. I then drew a line from the top of the back to the top of the front line and cut out one trouser leg.

Så puttet jeg den uklipte skjortearmen inni den klipte, rett mot rett og satt den fast med nåler før jeg klipte slik at de skulle være like.

I then put the uncut sleeve into the cut one, right sides facing, and pinned them together so I could cut them exactly the same size.



Neste utfordring: lommer
Buksa har ingen sidesømmer, så jeg kunne ikke sy vanlige lommer som tenkt i mønstret. I stedet fikk fôrlommene en pen kant og ble sydd på buksa. Dessverre var det ikke plass til leggene frem på buksa da.
Og jeg tenkte ikke på juksesmekken når jeg sydde på lommene... av en eller annen grunn var det mer plass på den ene siden enn på den andre. Så nå er smekken sydd til "feil" side og buksene ser symmetriske ut.


Next challange: pockets
My trousers have no side seams, so I couldn't make the pockets as intended in the pattern. I used the pocket front pattern piece, put on a nice edge and sewed them onto the trousers. Unfortunately this meant I had to drop the pleats.
I did not think about the faux fly when sewing on the pockets, so after I had assembled the trousers the was little space for it. Fortunately one side had more space than the other (somehow the pockets were not in the same place even though I had checked and doublechecked...) and now there is a faux fly on the "wrong" side that makes them look symmetrical.

Linningen:
Jeg syntes buksa ble litt kort foran så jeg bestemte meg for å sy på en stripe mønstret stoff i stedet for å bare sy i linning. Hvordan likevel bare ha strikk (med knapphull) bak i buksa?
Jeg sydde sammen to striper mønstret stoff (sømmen er litt bak sidene) slik at de overlappet en god del. Sømmen er ikke helt lukket, men åpen på innsiden av buksa. Så brettet jeg sømmonn bakover, brettet stripen i to og sydde den fast i buksa. Slik er det en åpning på innsiden der strikken kan tres gjennom.



Facing: I thought the trousers were a little low in the front, so I added 3 cm of the printed fabric instead of just sewing facing inside...

How to sew so I could have buttonhole elastic just in the back?
I assembled two stripes of printed fabric (seams just behind the sides) to fit the waist opening. I did not close the seam, but left about 3 cm on the inside open, for the buttonhole elastic to go through. I folded the generous seam allowences to the back of the trousers, folded the waist stripe in the middle and sewed it onto the waistline (right sides facing).

Kommentarer

Populære innlegg