Et evig prosjekt

My eternal project

 Endelig ble de ferdige (litt før jul), strikkebuksene til storebror. Jeg har strikket på dem, sånn av og til i nesten to år! Jeg strikker ikke så fryktelig sakte egentlig, men det tar jo likevel så lang tid. Det går så mye fortere å sy noe... Heldigvis hadde jeg begynt romslig nok oppe og ganske lange i livet så det var bare å strikke de lengre etter hvert.

I finally finished these knitted wool trousers for my oldest son. I started knitting them almost two years ago... Well, I don't knit that slowly, but still it takes so much longer than sewing.
Fortunately I had started them rather big so all I had to do to adjust was make the legs longer...




Det er jo mange slike monsterbukser rundt omkring, inspirert av crankypants... Jeg mekket sammen min egen variant, jeg ville nemlig ikke bare ha strikket munn, men et helt hode på rompa - og likevel strikke rundt. Jeg løste problemet ved å strikke på rundpinne, men med to nøster grønt og en nøste lilla, frem og tilbake slik at jeg krysset trådene i stedet for å trenge en søm.

Inspired by  crankypants I made my own pattern. I wanted a knitted head on the back, not just a mouth, but how to do that, knitting in the round? I ended up knitting back and forth on my circular needle, but used two skeins of green yarn and one purple, crossing the threads when I turned so I wouldn't have a seam anywhere.


Så måtte jeg jø prøve noe annet nytt når jeg først var i gang - og strikket beina på en lang rundpinne i magic loop. Det har mange fordeler - man slipper å bytte nål så ofte, man trenger ikke telle hvor brede stripene er på hvert bein, man bytter bare farge samtidig (man trenger eget garn for hvert bein da) og man er sikker på at man har nok av hver farge til symmetriske striper.
Hvis du ikke ahr hørt om det før finner du mange fine tutorials på you tube (søk på magic loop knitting eller noe sånt).

I had to try something else new while I was at it - so I used the magic loop technique for the legs. Check it out on you tube, there are lots of good tutorials there. Using one long circular needle to knit both legs simultaneously has some advantages: you don't have to switch needles as often, you don't have to count rounds to make sure the stripes are equal on both legs and you can easily make sure you have enough yarn of all colours to make symmetrical legs.

Den fine genseren har mammaen min strikket til ham.
My Mum made that gorgeous sweater for him.

Kommentarer

  1. WWWOWOWOW!! YOU ARE AN ARTIST! THIS IS A VERY DIFFICULT KNIT PROJECT. LOVE IT!!

    SvarSlett
  2. Litt av et monster! Skikkelig godt jobba! Flott genser også!

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg